Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Encyklopedia » Układ hamulcowy

WSZYSTKIE # A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P Q R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

ABS - (kategoria: Układ hamulcowy)

skr. ang. Antiblock Breaking System lub Antiskid Breaking System, skr. niem. Anti-Blokier-System, układ zapobiegający blokowaniu kół pojazdu podczas gwałtownego hamowania. W wypadku zatrzymania koła, czujnik jego obrotów daje sygnał zmniejszający siłę hamowania, umożliwiając zachowanie kontroli nad hamowanym pojazdem.


Pierwszym seryjnym samochodem, w któym zamontowano ten układ (jeszcze sterowany mechanicznie) był w 1966 r. Jensen FF, który wyprodukowano jednak w niewielkiej liczbie. Obecnie stosowany mechatroniczny układ został opracowany przez firmę Bosch i zaprezentowany w 1975 r. W październiku 1978 r. zastosowano go po raz pierwszy w samochodzie osobowym Mercedes-Benz klasy S, po czym, w listopadzie tego samego roku, zaczęto go montować w modelu BMW 700. Jednak dopiero Ford Scorpio z 1985 r. można uważać za pierwszy samochód z seryjnie montowanym ABS-em. Układ ten jest obecnie szeroko stosowany również w samochodach użytkowych.

Zostań sponsorem tego hasła!

Automotopedia.pl to unikatowy projekt internetowy,
który ma na celu integrację środowiska motoryzacyjnego oraz misję edukacyjną.
Zachęcamy do wsparcia naszej inicjatywy przez sponsorowanie haseł.
W ten sposób można sprawić, że firma lub marka stanie się synonimem konkretnego hasła!
Zainteresowanych prosimy o przesłanie e-maila
na adres: Admin@Automotopedia.pl

Patronat