Pliki cookies
Ta witryna używa plików cookies, by ułatwić korzystanie z niej.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
 

Strona główna » Aktualności » Układy stabilizacji toru jazdy

  • Układy stabilizacji toru jazdy

    31.07.2009

    W roku 2008 Volvo Trucks jako pierwsza firma na świecie zaprezentowała udoskonalony układ stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program) przeznaczony do podwozi samochodu ciężarowego łącznie z przyczepą. Na rynek trafia obecnie nowa wersja tego układu, dostosowana do podwozi samochodu ciężarowego 6x2 lub 4x2 holujących jedną lub więcej przyczep.

    Opracowany przez Volvo nowy układ ESP może być stosowany w każdym zestawie drogowym, od ciągników siodłowych z naczepą do wieloczłonowych zespołów pojazdów. Oznacza to, że nowa wersja ESP obejmuje większość zastosowań związanych z transportem materiałów niebezpiecznych, takich jak np. paliwa.
     
    Wypadki z udziałem tyko jednego pojazdu, polegające na przewróceniu się lub wypadnięciu samochodu ciężarowego z drogi, stanowią połowę wszystkich wypadków samochodów ciężarowych, w których ludzie giną lub odnoszą poważne obrażenia. „Minimalizacja ryzyka przewrócenia lub złożenia się zestawu drogowego to jedna z najważniejszych dróg do ograniczenia liczby wypadków samochodów ciężarowych – mówi Carl-Johan Almqvist, nowy dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo. – Cieszymy się, że możemy oferować ten system w naszych pojazdach FE, FM i FH. Dzięki temu, więcej klientów ma szansę wykorzystać jego zalety”.
     
    Poważne wypadki tego typu mają również istotne konsekwencje ekonomiczne, w postaci uszkodzonych samochodów ciężarowych, przyczep i ładunków. „Wybór układu ESP to dla firmy transportowej doskonała inwestycja. Testy zderzeniowe i próby drogowe pojazdów bez układu ESP i wyposażonych w ten układ pokazują, że układ stabilizacji toru jazdy zwiększa bezpieczeństwo we wszystkich sytuacjach grożących przewróceniem się lub poślizgiem” – mówi Martin Palming, menedżer projektu ds. ESP.
     
    Działaniem układu ESP steruje komputer zbierający dane z różnych źródeł, takich jak czujniki prędkości obrotowej kół (ABS), układ kierowniczy oraz czujniki przyspieszenia wzdłużnego i bocznego. Na podstawie tych informacji komputer na bieżąco ocenia, czy pojazd jest narażony na przewrócenie się lub poślizg. Reakcja układu ESP polega na selektywnym uruchamianiu hamulców poszczególnych kół w samochodzie ciężarowym i/lub przyczepie. W razie potrzeby układ zmniejsza również prędkość obrotową silnika. Indywidualne hamowanie kół, w celu przywrócenia właściwego toru jazdy, ma miejsce przede wszystkim w sytuacjach grożących poślizgiem pojazdu. W przypadku wykrycia ryzyka poślizgu na śliskiej nawierzchni lub wysokiego zagrożenia przewróceniem się pojazdu, interwencja ESP polega w pierwszej fazie na zredukowaniu prędkości obrotowej silnika, a następnie selektywnym uruchamianiu hamulców w celu ustabilizowania zespołu pojazdów.

Patronat